11 June 2013

Kerana Dia

Baru selesai solat Isyak lepas masak sama-sama dengan housemate then makan sama-sama dan bertukar cerita. Selepas 2bulan lebih aku berpindah ke rumah ni, Alhamdulillah... Hubungan aku dan housemate semakin rapat dan perbualan semakin personal dan bagi aku itu adalah proses mengenali dan menerima. Ya, aku antara yang paling muda di dalam rumah ni. Lebih mudah bagi aku, sebab aku memang jenis lebih mudah bergaul dengan orang lebih tua atau lebih muda. Which means, aku akan lebih menghormati mereka. Bagi aku, sebagai seorang yang lebih muda, lebih elok aku yang menjaga hati mereka, kalau mereka yang bercakap apa sekalipun, aku terima atas alasan nasihat dari seorang yang lebih tua. Kalau dengan yang lebih muda pula, jangan lupa... mereka lebih muda. Berhemah sket bercakap tu.  






Ok, ketika membaca doa selesai solat isya' tadi, aku teringat akan satu kata-kata dari Presiden Majlis Belia Malaysia (En. Mohamed Maliki Mohamed Rapiee) yang pernah aku hubungi. Katanya, dulu ada seorang makcik di kolej dia yang selalu bagi dia kuih. Dia cakap kat makcik tu dia lapar, dan makcik tu bagi dia kuih. Dan makcik tu selalu bagi dia kuih. Sampai satu hari En. Maliki tanya makcik tu, makcik tak makan ke? Then makcik tu jawab, "Tu yg awak makan tu makanan makcik la." Then, baru dia sedar yang dia sebenarnya dah ambil makanan makcik tu yang sepatutnya makcik tu makanan untuk lunch dia. 

Kadang-kadang... Kita adalah bukan siapa diri kita sekarang kalau tidak kerana menemui seseorang itu dalam perjalanan hidup kita. Makna lain, kau mungkin tidak akan berjaya seperti sekarang kalau kau tak bertemu dengan kawan yang kau ada masa kau study dulu. Teringat juga akan kata-kata seorang yang juga pernah berkata demikian... It's a gift. Aku seorang yang berhati besar... Benar... Semoga Allah permudahkan jalan aku setelah apa yang telah terjadi. Hanya Allah yang tahu....  Aku juga mungkin takkan grad on time kalau aku tak ada kawan-kawan yang very supportive. Very precious friends.. Kata ceramah yang aku dengar pergi kerja semalam.. ustaz ada berkata... "Hargai, cari, dan jadilah sahabat yang kita ada, dan jadilah sahabat kepada kawan-kawan yang lain." 

 
Note:  Ingat, dia bertemu dengan ramai orang sebelum dia belum bertemu kau. Bersyukurlah... 
 



Note to En Maliki: Mohon betulkan kalau cerita saya not exactly like you have told me. :)

No comments:

Post a Comment

Cadangan? Bantahan? Teguran? I'm ready for any comments, encouragements or critics. "Dan berbuat baiklah, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik" - Al-Baqarah 1: 195