06 November 2013

Tarikh Perkahwinan

Alhamdulillah, 366 hari selepas aku menerima lamaran dia pada 1 Muharam 1434H lepas.
Alhamdulillah, sudahpun bergelar tunangan orang.
Alhamdulillah, persiapan demi persiapan dah diatur untuk walimatul urus akan datang.

Ramai orang prefer untuk pilih date yang cantik untuk majlis pernikahan mereka. Aku pula jenis yang agak fanatik dengan figure ni, tapi zaman tu dah berlalu agaknya. So, tarikh perkahwinan aku tiada yang istimewa, aku yang akan menjadikannya istimewa nanti. InsyaAllah. Tapi aku lebih gemar bermain dengan tarikh-tarikh berkat/tarikh cuti umum yang memberi kelebihan pada diri aku. Contohnya nikah pada 1 Muharam, nikah pada tarikh tersebut dan jadikan ia tarikh perkahwinan. Lain tahun, anniversary akan jatuh pada hari cuti which is boleh sambut anniversary yang confirm public holiday.

Semasa aku blogwalking mencari design-design baju, hantaran, warna pilihan dan tips perkahwinan yang lain, aku terjumpa satu info yang agak berguna untuk aku dan bakal-bakal pengantin sekalian.

Panduan oleh Imam Jaafar As-Sodiq

01hb: Hari yang baik untuk bertemu pemerintah (orang kenamaan) / meminta hajat / berdagang / bertani dan bermusafir. 
02hb: Hari yang baik untuk bermusafir / meminta hajat.
03hb: Hari yang tidak bagus.
04hb: Hari yang baik untuk berkahwin dan Makruh untuk bermusafir.
05hb: Hari yang tidak bagus.
06hb: Hari yang diberkati dan baik untuk berkahwin / meminta hajat.
07hb: Hari yang diberkati dan elok untuk apa yang dimaksudkan dan diusahakan.
08hb: Hari yang baik untuk meminta hajat dan Makruh untuk bermusafir.
09hb: Hari yang penuh keberkatan dan baik untuk segala hajat manusia. Dan barangsiapa yang bermusafir bakal memperolehi rezeki harta dan dia akan melihat banyak kebaikan dalam perjalanannya itu.
10hb: Hari yang baik untuk segala hajat melainkan bertemu pemerintah (orang kenamaan). Sesiapa yang lari dari penguasa akan tertangkap. Tetapi, baik untuk berjual-beli. Sesiapa yang mendapat penyakit akan cepat sembuh.
11hb: Hari yang baik untuk segala hajat, bermusafir, jual-beli, bercucuk tanam melainkan bertemu pemerintah (orang kenamaan).
12hb: Hari yang penuh keberkatan. Maka mintalah hajatmu dan berusaha nescaya akan mendapat. Bersembunyi dari pemerintah adalah lebih baik.
13hb: Hari yang tidak bagus atas segala amalan / hajat.
14hb: Hari yang baik bagi segala hajat / amalan.
15hb: Hari yang baik bagi segala hajat / amalan. Nescaya akan mendapat.
16hb: Hari yang tidak bagus.
17hb: Hari yang baik bagi segala hajat/ amalan. Nescaya akan mendapat. Baik untk bermusafir, jual-beli, bercucuk tanam, membina bangunan dan bertemu pemerintah (orang besar).
18hb: Hari yang baik bagi segala hajat. Barangsiapa yang bertemu musuh, akan mendapat kemenangan dengan Takdir Allah.
19hb: Hari yang baik bagi segala amalan. Barangsiapa yang lahir pada hari ini akan mendapat keberkatan hidup.
20hb: Hari yang baik untuk segala hajat, / bermusafir / membina bangunan / bertani / kahwin dan bertemu pembesar.
21hb: Hari yang tidak bagus.
22hb: Hari yang baik untuk berdagang / bertemu pemerintah / musafir / BERSEDEKAH.
23hb: Hari yang baik digalakkan untuk berkahwin dan apa saja perniagaan dan bertemu pemerintah. 24hb: Hari yang tidak bagus.25hb: Hari yang tidak bagus dan BERHATI-HATI untuk setiap perkara.
26hb: Hari yang baik untuk segala hajat kecuali kahwin dan musafir. Hendaklah kamu BERSEDEKAH pada hari itu kerana ia memberikan banyak manfaat.
27hb: Hari yang baik untuk segala hajat.
28hb: Hari yang bercampur ( Baik & Tidak baik).
29hb: Hari yang baik bagi segala hajat melainkan menulis (kitab). Boleh menulis tetapi MAKRUH. Barangsiapa yang menulis kitab tidak mendapatkan idea yang baik. Sesiapa yang mendapat penyakit akan cepat sembuh dan yang bermusafir bakal mendapat harta yang banyak.
30hb: Hari yang baik bagi segala hajat / berdagang / bertani / kahwin, cepat sembuh dari penyakit, Yang lahir pada hari ini akan mendapat keberkatan, akan diangkat kedudukannya. Suka bercakap benar dan menunaikan janji.




Semasa aku memilih tarikh perkahwinan dulu, reference utama aku adalah ini ---> Takwim 2014 / Miladiah 1435 Hijriah. Tapi masa aku decide dulu, aku tak tahu tentang kewujudan Panduan Imam Jaafar As-Sodiq, tapi it's never too late. Ingat, berkumandangnya azan Maghrib bererti masuklah hari yang baru. Alhamdulillah, tarikh yang aku pilih menunjukkan ianya adalah hari yang baik. InsyaAllah... 

Doakan saya... 

No comments:

Post a Comment

Cadangan? Bantahan? Teguran? I'm ready for any comments, encouragements or critics. "Dan berbuat baiklah, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik" - Al-Baqarah 1: 195